• Kunskap, kvalitet & suverän service
  • Snabba leveranser
  • Fler än 10 000 produkter
  • Kunskap, kvalitet & suverän service
  • Snabba leveranser
  • Fler än 10 000 produkter

Tändinställning- El

 

Tändinställning

Här får du hjälp med tändinställning, förtändning på Husqvarnas crossmotorcyklar från 1973-1985,

med olika fabrikat som Femsa brytartändning, stora och lilla Motoplat samt några med SEM (Åmål)

Saknar du någon modell, hör av dig så fixar vi det.

 "All data kommer från div manualer och service bullertins"

 Länst ner på sidan finner du anvisningar på Bosch och Femsa med brytarinställning.

 

 Modell 1973  Magnet  Förtändning °  Förtändning mm
 250 RT  Femsa  20°  2,43
 360 RT  Femsa  20°  2,46
 450 WR  Femsa  18°  2,54
450 CR, 460 CC  Motoplat ø 116mm  18°  2,54
       
       
 Modell 1974  Magnet  Förtändning °  Förtändning mm
 125 CR  Motoplat  17°  1,43
 125 SC  Motoplat ø 116mm  17°  1,43
 175 SC  Motoplat ø 116mm  17°  1,43
 250 CR  Motoplat ø 116mm  18°  1,98
 250 WR  Femsa  20°  2,43
 400 CR  Motoplat ø 116mm  22°  3,61
 400 WR  Femsa  22°  3,61
       
       
 Modell 1975  Magnet  Förtändning °   Förtändning mm
 175 CC  Motoplat ø 116mm  20°  2,14
 250 CR  Motoplat ø 116mm  20°  2,43
 250 WR  Femsa  20°  2,43
 360 CR  Femsa  22°  3,02
 400 WR    22°  3,52
       
       
 Modell 1976  Magnet  Förtändning °  Förtändning mm
 125 CR  Motoplat  17°  1,43
 250 CR  Motoplat ø 116mm  20°  2,43
 250 WR  Femsa  20°  2,43
 360 CR  Motoplat ø 139mm  22°  3,02
 360 WR  Motoplat ø 139mm  22°  3,02
       
       
 Modell 1977  Magnet  Förtändning °  Förtändning mm
 125 CR  Motoplat  17°  1,43
 250 CR  Motoplat ø 116mm  20°  2,43
 250 WR  Motoplat  20°  2,43
 360 AUTO  Motoplat ø 116mm  16°  1,61
 390 CR  Motoplat ø 139mm  18°  2,19
       
       
 Modell 1982  Magnet  Förtändning °  Förtändning mm, kolvväg med 20° vinklat Tändstift
 125 WR  SEM  17°  1,52
 125 CR  Motoplat rotor  13°  0,89
 125 XC  Motoplat  17°  1,52
 240,250 WR  Motoplat rotor  20°  2,55
 240,250 CR  Motoplat  20°  2,55
 250 XC  Motoplat  20°  2,55
 430 WR  SEM  17°  2,18
 430 CR  Motoplat rotor  17°  2,18
 430 XC  Motoplat  17°  2,18
       
       
 Modell 1983  Magnet  Förtändning °  Förtändning mm, kolvväg med 20° vinklat Tändstift
 125 WR  SEM  17°  1,52
 125 CR  Motoplat  17°  1,52
 125 XC  SEM  13°  0,89
 250 WR  SEM  20°  2,55
 250 CR  Motoplat  20°  2,55
 250 XC  Motoplat  20°  2,55
 430 WR  Motoplat  17°  2,18
 500 CR  Motoplat  18°  2,80 (rek änd till 2,20)
 500 XC  Motoplat  18°  2,80 (rek änd till 2,20)

 

 

 

SEM Svänghjulsmagnet infördes 1981 på 125 och 430 WR maskiner med en lyseffekt på hela 140W.

 SEM tändsystem kan monteras monteras på dom flesta modeller från 1966-1980 men det kräver mycket fix och plock med  axeltappar, bottenplattor och fästanordningar på vissa modeller,  men det går..

 SEM 1985

 ______________________________________________________________________________________________

 Anvisning från Husqvarna Service-avd. för provning av SEM statorplatta finner du här.

Använd resistansmätare ( Ohm-meter )

LADDNINGSDELEN ( Röd kabel ) 

Anslut mätaren mellan röd kabel och svart jordkabel, mät först i ena riktningen, och skifta sedan anslutningarna på mätaren och mät i andra riktningen.

( mät x100 k.Ohm ) Mät värdena -  skall vara 1,7 Ohm i ena riktningen och 1,4 Ohm i andra riktningen. 

OBS ! På den nya statorn tillverkad efter 2016 är mätvärdet 1,7 Ohm i ena riktningen och 1,0 Ohm i andra riktningen.

Vid lika mätvärden i båda riktningarna är laddningsdelen trasig.

 

TRIGGDELEN  ( Grön kabel )

Anslut mätaren mellan grön kabel och svart jordkabel. ( mät x10 k.Ohm ) Märvärde  23 Ohm.

GENERATORDELEN  ( Gul kabel )

Anslut mätaren mellan gul kabel ( kablar ) ock svart jordkabel. ( mät x10 k.Ohm ) Mätvärde 1,2 Ohm.  Om magneten har 2 gula kablar, anslut dessa samtidigt.

OBS !   Tänspolen kan inte provas på liknande sätt. Den måste provas praktiskt. Svart mot tändkabel bör ge runt 2 Ohm

- Mätvärdena kan variera något beroende på vilken mätapparat som används. -

 

 __________________________________________________________________________________________

Anvisning för provning av MOTOPLAT tändsystem.

Statorplatta

Använd resistansmätare ( Ohm-meter )

Mät kontakt mellan det breda flatstiftet och en av spolarna på statorplattan.  x10 Ohm = ca.20- Ohm.

Mät kontakt mellan det breda och smala flatstiftet.  x10 Ohm = ca.1,9 Ohm.

Tändspole

Använd resistansmätare ( Ohm-meter )

Mät kontakten mellan flatstiften på tändspolen.  x10 Ohm = 20-30 Ohm.

Mät kontakten mellan tändkabeln och jordplattan på tändspolen.  x1 Ohm = 3000-5000 Ohm.

( Lite difusa värden, men håller det sig däremellan bör tändsystemet fungera. )

- Mätvärdena kan variera något beroende på vilken mätapparat som används. -

 

__________________________________________________________________________________________

Förtändningsläget.

Så här gör du 2

 __________________________________________________________________________________________________

Tändinställning Bosch och Femsa med brytarspetsar.

 Av egen erfarenhet bör brytargapet ligga på 0,35 eller stax under. Då använder jag folio från ett cigarettpaket eller liknande som jag klipper en smal remsa av, det är tunt och ändå lite stadigt. Folioremsan låser jag mellan brytaren och drar försiktigt i remsan samtidigt som jag sakta drar svänghjulet motsols för att känna när brytaren öppnar sig, i det läget ska klockan stå på den förtändning som du önskar, t.e.x. 3,61 för 400CR. Kolla fler gånger, det har en tendens att ändra sig.  " Detta är mitt sätt att göra det "

Har du för tjockt papper i remsan blir värdet något annat. Du får testa dig fram.

 

 Femsa